D Harfi İle Başlayanlar – Türk Halk Oyunları Kataloğu

Davaz Zeybeği

Kütahya’da sevilmekle beraber Burdur’da da gün görünüyor. Tek Zeybek gibi bu da sözsüz havasıyla oynanır. Denizli ve havalisinin yüzyılları saran yerli oyunlarından başlıcaları Davaz, Buldan ve Denizli Zeybekleridir. Adlarını menşelerinden almışlardır. Yiğit, mert ve koruyucu bir ruh asilliğiyle dolu insanları temsil eden bu oyunlarda önce birer kişi harekete geçer. Sonra …

Devamı »

Dasniçors

Erzurum Barlarındandır. Bu oyunda bilhassa ağır başlılık, incelik, hareketlerde sadelik ve tavırlarda dilbazlık (konuşkanlık) göze çarpar. Adına bakılırsa Kafkas’tan gelmeliği düşünülebilir. İki delikanlı tarafından oynanır. Oyuncuların ellerinde birer mendil bulunur.

Devamı »

Dandini

Çocukları canlı kukla gibi sıçratıp sevindirmek ve güldürmekle ilk duygu tohumu atılır ki buna “Dandini” denir. Davul sesini taklit eden bir benzektir. Tekerlemede iki üç defa tekerlendiği olur: “Dandini dandini danadan” gibi. 1. Bebekleri hoplatırken söylenen tekerlemelerde geçer. Hafifçe nağmeli de söylenebilir: Dandini yavrum, hoppala paşam. 2. Düzensiz, darmadağınık. Ortalık …

Devamı »

Dallike

Amasya’da oynanıp adını türküsünden almıştır. Sıra oyunudur. Ağırlama ve Yeğinneme kısımları vardır. Amasya’nın kadın oyunlarından olan “Dımbılgaz”da hoştur ve adını sözlerinden almıştır. “Keleğay” giyimli bir kız tarafından yürütülür. Bunu kadın oynamaz. Yine oranın “Yalel Zamahı” uzak menşei mistik görünen Zamah adlı oyunlara güzel bir örnektir. Havası ayrıdır.

Devamı »

Daldalar

Erzurum Barlarındandır. Bölge oyunlarının en güzellerinden biridir. Hareketleri dört kısım halinde sıralıdır. İlk kısım kol kola, ayaklar pek hafif hareket ettirilerek ve diz kırmalarıyla yürütülür. Daha doğrusu yol alınmaksızın icra edilir. İkinci bölümü, eller omuzda olduğu halde, ileri geri yürünülmek hareketidir. Üçüncü kısım, eller taraklanarak yürütülür. Dördüncü kısımda oturma hareketleri …

Devamı »

Daldala

Erzurum’un Daldalan dedikleri Bar çeşidi Sivas köylerinin birtakımında da vardır. Adı Halaylar arasında geçer. Havası ve figürleri Erzurum’un Daldalan Barı’nı andırır. Sivas ilinin köy halaylarındandır. Daldala’da oyuncular elele tutuşmazlar. Bellerden sımsıkı kavraşırlar. Başçekenin elinde mendil vardır. Sondaki oyuncu boş kalan elini kalçaya kor. Havası 5/8’lik ölçülerle kuruludur. Tartım fasıl musikimizin …

Devamı »

Dah Lenk

Erzurum’un bütün bucak ve köylerinde oyun çeşitleri merkez ilçesindeki kadar zengin değildir. Nice köylerde iki üç çeşitle yetinilegelmiştir. Bu durum biraz da “pek ehliyetli davul zurnacıların her semtçe tedarik edilememesinden” ileri gelmektedir. Fakir ve ücra bir köyün fazla mütevâzi zurnacısı iki üç basit havadan fazlasını çeviremeyince ora oyunlarının repertuvarı da …

Devamı »

Dağlı Oyunu

Toplu oyunların en çevik olanıdır. Yiğitçe tavırlarıyla Zeybek oyunlarının en canlısı budur. Bengi oyunu için geniş bir alana ihtiyaç gösteren oyuncular Dağlı’ya çıkabilmek üzere o meydanın üç misli kadar büyüğünü ararlar. Bergama taraflarında çok oynanır. Dağlı oyununa en az altı kişi kalkar. Oyundaki çekmeleri idare eden iki “baş”ın birisi başta, …

Devamı »